ייפוי כח מתמשך בזמן משבר הקורונה

אני כותב את המאמר הזה במשבר הקורונה שיזכר כנראה לעוד הרבה שנים בהמשך כאירוע היסטורי. כולם מדברים בעיקר על מצב החולים, איך למנוע את ההתפשטות המגיפה, מה לעשות עם החיסכון הפנסיוני וגם במה כדאי להשקיע בעת הזאת. אך יש נושא אחד שלצערי נחבא מהעיניים של כולם והוא "ייפוי כח מתמשך" נושא מאוד חשוב באופן כללי, אך על אחת כמה וכמה בתקופת משבר שכזו כמו הקורונה שאנו נמצאים בה כעת. כנראה שרובכם מעולם לא שמעתם על זה כלל וזו בדיוק הסיבה שהחלטתי להרחיב את הנושא במאמר כאן היום.

אז לשם כך, החלטתי לעשות ראיון מיוחד עם עורכת הדין טל קאופמן שתעזור לנו להבין לעומק מה זה ייפוי כח מתמשך, למה אף אחד לא סיפר לנו על זה עד עכשיו ומה אנחנו צריכים לעשות כבר היום במשבר כדי למנוע מצב של בזבוז זמן מיותר על בירוקרטיה, בתי משפט וניהול לא נכון של הכסף שלנו.

היי טל, מה שלומך? תודה שהסכמת להתארח אצלי בבלוג ולדבר על נושא כל כך חשוב שכמעט ולא נשמע במדיות השונות. אז טל בואי תספרי לנו בבקשה מה זה בכלל ייפוי כח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא החלופה היעילה לאפוטרופסות. זהו "כתב הוראות" שכל אחד יכול לתת כאשר הוא כשיר קוגניטיבית לגבי מי יטפל בו ובעניינים השונים שלו במקומו ובנעליו, אם חס וחלילה יאבד את הכשרות המשפטית שלו ולא יוכל לנהל בעצמו, למשל, את הכספים שלו. לא מדובר רק באובדן כשרות משפטית לתמיד, כמו במחלת האלצהיימר למשל. זה יכול להיות גם באופן זמני ותקופות קצרות. כמו למשל, עקב תאונה, כשעוברים ניתוחים או אשפוז ממושך, או בתקופה שמתמודדים עם מחלה קשה שמצריכה אשפוזים ממושכים או טיפולים שבהם אתה לא מתפקד בחיי היומיום שלך.

מעניין מאוד, אז למה דווקא עכשיו במשבר הקורונה זה חשוב מתמיד? 
וירוס הקורונה לצערנו עלול "להשבית" את החולים לתקופה ממושכת. אנחנו שומעים על אנשים מאושפזים, חסרי הכרה ומונשמים. בשלב הזה, אותם חולים לא יכולים לקבל החלטות קריטיות. למשל, לגבי ניהול ההשקעות שלהם בשוק ההון. במצב כזה, לא יוכלו לנתב את הכספים להשקעות סולידיות, למשל, לא יוכלו לתבוע את דמי החל"ת מביטוח לאומי או להגיש בקשה להלוואות מדינה, לא יוכלו לדחות תשלומים או לגבות כספים מספקים. מי שערך וחתם על ייפוי כוח מתמשך מבעוד מועד, ומינה את הקרובים לו כמיופיי כוח, למעשה יכול היה להציל בכך את העסק שלו או את משק הבית שלו – כי מיופי הכוח שלו יכולים לבצע את כל הפעולות הפיננסיות האלה בשבילו. כך שכאשר יתאושש ויחזור לאיתנו, לא יאבד את כל הונו. זה ממש עשוי להיות מציל חיים ומשפחות. האלטרנטיבה למי שלא ערך ייפוי כוח מתמשך מראש, היא שמישהו מבני המשפחה יגיש בקשה למינוי אפוטרופוס על רכוש. בקשה כזו, בימים כתיקונם, כשמערכת המשפט עובדת באופן מלא (מה שלא קורה גם בימי הקורונה), עלולה להתברבר במשך חודשים. ברור לך שזה ממש קריטי בתקופה כזו, ולמעשה חורץ גורלות פיננסיים. ולא דיברנו על כל שבמסגרת ייפוי כוח מתמשך אפשר גם לתת הוראות לגבי סוג של טיפולים רפואיים שאדם יכול לבקש לקבל, איפה להיות מטופל ועל ידי מי.

מי האוכלוסיה שיכולה מבחינה חוקית לחתום על ייפוי כח מתמשך?
כל אדם בגיר, מעל גיל 18, יכול למנות מיופיי כוח, בכל משורי החיים: רכושי-כספי, רפואי ואישי.

אז בעצם כל אחד יכול להיות מיופה כח? ואולי עוד משפט ממך למי שלא מכיר מה זה מיופה כח בכלל?
כל אדם בגיר, מעל גיל 18, יכול להתמנות כמיופה כוח . זה לא חייב להיות בן משפחה, כך שמי שאין לו קרובי משפחה בגירים או כאלה שהוא סומך עליהם, או שהקרובים לו לא חיים בסמיכות אליך, יכול למנות כל אדם אחר שהוא מוכן להפקיד בידיו את ניהול חייו (הכלכליים והבריאותיים).
חשוב לשים לב שייפוי כוח מתמשך מאפשר למנות כמה מיופי כוח שרוצים ולקבוע גם את חלוקת התפקידים ביניהם. זה גם עוזר לפזר את האחריות בין כמה אנשים ולהקל את הנטל. למשל, אם יש אדם שילד אחד שלו חי בארה"ב ולא יכול להגיע בתכיפות לארץ כדי לטפל בו וילד שני חי בארץ– הוא יכול למנות כמיופה כוח ראשי את הילד שגר קרוב, ואת הילד שחי בחו"ל למנות כמיופה כוח חליפי לאח הקרוב. אבל לחייב את הבן שבארץ לקבל מהילד הרחוק אישור בכתב לביצוע פעולות כספיות בסכום שעולה על , נגיד, 10,000 ₪. כך אתה מבטיח שלא יעשו פעולות כספיות חריגות מבלי ששני הילדים התייעצו ביניהם.

אוקיי הבנתי, אז פרקטית איך ואיפה ניתן לעשות ייפוי כח?
ייפוי כוח מתמשך ניתן לעשות רק באמצעות עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת של האפוטרופוס הכללי, והוא מורשה לערוך ולהפקיד ייפוי כוח מתמשך במשרד המשפטים. זה תהליך שאני עושה עם הממנה – מי שעושה עבור עצמו את ייפוי הכוח – וקרובים המשפחה, מיופי הכוח הפוטנציאליים. ניתן לעשות את זה במשרד, בבית הלקוח והיום גם ב"זום" או בכל שיחת וידאו. החוק התאים את עצמו לטכנולוגיה הקיימת וברוח תקופת הקורונה. בשבוע שעבר עשיתי תהליך כזה עם גב' בת 85, שתיפעלה יפה מאד את הווטסאפ וידאו.

אתה מבין שמדובר בתהליך שמחייב התאמה אישית של ההוראות לכל אחד ואחד –מתקיימות לפחות שתי פגישות בנושא, בהן אני לומדת להכיר את הלקוח, את המבנה הכלכלי שלו, תפיסות העולם שלו והמבנה המשפחתי שלו. חשוב לוודא שעורך הדין איתו יוצאים לדרך מבין היטב בתחום הפיננסי והפנסיוני כי זה קריטי לתפור את החליפה למידותיו ולצרכיו של הלקוח. בתהליך כתיבת ייפוי הכוח אני מראיינת את הלקוח, מכירה אותו מלפני ולפנים ומציעה לו איך למנות את מי שהוא חושב שיכול להתאים לתפקיד מיופה כוח, ואיך לדייק את ההוראות לאותו מיופה כוח. כתיבה לא נכונה ולא מותאמת אישית ללקוח עלולה להפוך את הכלי הזה ללא יעיל ובמבחן המציאות, אם יגיע הרגע שבו צריך מיופה כוח לפעול מכוח כתב ההוראות הזה,  חשוב שבתי ההשקעות, למשל, שם מופקדים הכספים הפנסיוניים, ידעו למצוא בייפוי הכוח את ההוראות הספציפיות אליהם ויהיו חייבים לפעול על פי מה שכתוב. כבר נתקלתי באנשים שרצו להפעיל את ייפוי הכוח מול חברת הביטוח, למשל, אבל לא היה בייפוי הכוח הוראה מפורשת ומתאימה לגבי קופת גמל שנוהלה אצלם, ומיופי הכוח נאלצו לפנות לבית המשפט ולבקש הוראה מפורשת לחברת הביטוח לשחרר את הכספים בקופה. ייפוי כח מתמשך שכתוב נכון ומדויק חוסך הליכים משפטיים מיותרים ומסורבלים ובסופו של דבר חוסך גם הוצאות משפטיות גבוהות ומיותרות של בקשות למינוי אפוטרופוס מול בית משפט. ייפוי כוח מתמשך עשוי להציל משפחות ולחסוך כספים רבים!

טל – אני מודה לך מאוד על שעזרת לי להנגיש נושא כל כך חשוב בימי טרופים אלה של הקורונה.

אז אם גם אתם רוצים עזרה עם ייפוי כח מתמשך או סתם לא בטוחים אם זה הדבר שמתאים לכם לעשות עכשיו מוזמנים להשאיר פרטים כאן וטל תוכל לסייע לכם באופן אישי.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *