המדריך להגשמת חלומות!

הצבת מטרות ויעדים פיננסים והדרך להגשמתם:

לנסוע לחו"ל לאיזו ארץ אקזוטית, לרכוש דירה עם נוף לים, לגור באירופה, לפתוח עסק, ללבוש בגדי מעצבים, לקנות רכב, ללמוד רפואה, ואפילו פשוט לסיים את החודש… כולנו חולמים חלומות. חלקם גדולים ורחוקים שנות אור מאתנו; וחלקם קצת פחות. כך או כך, אנחנו הולכים לישון איתם כל לילה.

כילדים, חשבנו שאנחנו יכולים לטרוף את העולם, שהשמים הם הגבול! כשבגרנו, הבנו שהגבול נמצא קרוב מזה בתקרת החשבון.

רבים מהחלומות שלנו תלויים בכסף, ונזקקים לסיוע כלכלי כזה או אחר כדי לצאת לפועל. מה יהיה אם אומר לכם שאני מחזיקה בידיי את הנוסחה להצבת מטרות ויעדים פיננסים ודרך להגשמתם?

שלום, אני עדן צעירי, כחלק מטור "מרצה אורח" בבלוג הפיננסי "חיסכהון" אני גאה להציג בפניכם את:

המדריך להגשמת חלומות:

כשחלום הופך למציאות…
בחרו חלום אחד. כל אחד! קטן או גדול, פשוט או מסובך. אבל קודם כל בחרו חלום אחד. כדי להפוך חלום למציאות נצטרך לפשט אותו ככל האפשר ולהתאים אותו למציאות הנתונה. בנוסף, נצטרך לשאול את עצמינו שאלות מ2 סוגים. הסוג הראשון אודות הגדרת היעד עצמו לפרטי פרטים, ומגבלות ידועות שיכולות להעיב על הוצאתו לפועל?. הסוג השני אודות המשאב הכספי הדרוש, בהתחשב במצב החשבון שלנו כרגע, במצב חסכונות שנוכל לשבור לצורך עמידה ביעד הכלכלי,אם בכלל כדאי לעשות כן, ובסך ההוצאות הכספיות שהגשמת החלום תדרוש.

לצורך הדגמה, נבחר את החלום הגדול של כל חייל משוחרר: הטיול הגדול למזרח!

לומר שאנחנו רוצים שהוא יהיה ארוך וכיף זה לא מספיק! כמה זמן זה בדיוק "ארוך"? מה הוא בדיוק "כיף" בעבורנו? האם אנחנו תלויים באנשים נוספים להגשמת החלום כגון: מעסיקים שאנו מחויבים אליהם? משפחה שמחכה לנו בארץ? חברים שנרצה לטייל עימם? האם מוכרות לנו מגבלות כלשהן בדרך להגשמת החלום? כמה כסף נמצא כרגע בעובר ושב? האם אנחנו מחזיקים בחסכונות? האם נרצה להקצות לשם כך את הפיקדון או המענק הצבאי? האם יש לנו מקור הכנסה מכל סוג שהוא?

כדי להמשיך עם הדוגמא לשלב הבא אגדיר את היעד כעת: טיול לתאילנד ולמזרח בן חצי שנה, נדרשים 50,000 ש"ח לביצוע המשימה. מצב נתון: 0 ש"ח בעובר ושב, ללא חסכונות שניתן לשבור, לא מעוניין לפדות פיקדון או מענק עבור הטיול.

!Save the date

לוח זמנים. ניהול לוח זמנים יעיל ונכון הוא פלטפורמה בסיסית להצלחה בחיים בכל תחום שיהיה. גם בתחום הכלכלי אנחנו זקוקים ללוח זמנים מסודר. חלוקת הזמנים צריכה להיות חלוקה שנעמוד בה. המסגרת הכללית של הזמן צריכה להיות מסגרת הגיונית. נקבע שלמטרה הסופית נקציב תחום זמן של 5 חודשים – זו מסגרת הגיונית. לוח הזמן צריך להיות ריאלי, ולכן לא נוכל להקדיש לגיוס הכסף תקופת זמן קצרה ולא הגיונית של 3 ימים. כמו כן, מטרה בת 50,000 ש"ח היא מטרה גדולה לחייל משוחרר, נצטרך לחלק את המטרה לגורמים: נחלק 50,000 ב5 ונקבע שבכל חודש אנחנו מעוניינים לחסוך 10,000 ש"ח שיקודשו לחיסכון עבור הטיול. עתה, במקום מטרה אחת גדולה, יש לנו 5 מטרות, אחת לכל חודש, שמרגישות ריאליות יותר!

ממליצה גם לדעת לתגמל את עצמינו בחיזוקים קטנים על השגת כל אחת מ5 המטרות. זה נכון, התגמול העיקרי והסופי הוא הטיול הגדול, אבל בין לבין תדלקו את עצמכם בדברים קטנים שיכולים לגרום לכם להרגיש גאים בעצמכם על שעמדתם במטרה החודשית עד כה, ולהחדיר בכם מוטיבציה עבור המטרה החודשית הבאה.

איך בוחרים מסגרת זמן מתאימה לעמידה ביעד? התשובה בגוף השאלה – מסגרת הזמן צריכה להיות פשוט מתאימה לעמידה ביעד! אם נבחר במסגרת זמן ארוכה מידיי, ולא נרגיש שום אתגר, סביר להניח שהחלום ידחה וידחה עד שנזניח את הגשמתו. אם נבחר במסגרת זמן קצרה מידיי ולא נצליח לעמוד בה נרגיש מתוסכלים וכנראה שנוותר. חשוב לבחור מסגרת זמן מדויקת ולחלק אותה למטרות קטנות על מנת לא לייאש אותנו ולהצליח להישאר מפוקסים כל הדרך להגשמת החלום.

כדי להרוג את המלך צריך לדעת לשחק שחמט.

כל שחקן שחמט יודע, המטרה הסופית במשחק היא להרוג את המלך של היריב. בכל מחיר שזה יעלה! גם הקרבת כל צבא החיילים ואפילו התאבדות המלכה בעצמה! כדי להרוג את המלך צריך לדעת להכיר את כל הכלים העומדים לרשותנו במשחק: איך הולך הרץ? הצריח? הפרש? איך יכולה לנוע המלכה? כמה פיתיונים יש לרשותנו וכיצד הם אוכלים או מתקדמים על המגרש? כיבוש היעד תלוי באופן ישיר בהבנת כללי המשחק. וכך גם בחיים בעצמם בכלל, ובהגשמת מטרות כלכליות בפרט. בדקו מחירים, השוו עלויות, חשבו על השקעת כספים בקופות גמל, ניירות ערך, חשבו על הלוואות, ברכישת דירה שקלו יתרונות וחסרונות של משכנתא, יכול להיות שתעדיפו לקחת הלוואה שמנה במקום. אפילו יכול להיות שעבורכם יותר כלכלי יהיה בכלל לשכור לטווח ארוך. בדקו את מקורות ההכנסה שלכם, נסו לבחון הכנסות פסיביות, חשבו האם יש דרך לעשות כסף מהכישרונות שלכם! הבנה טובה של מגרש הכלכלה והתעסוקה תהפוך אתכם לשחקנים מקצועיים יותר בתחום.

הבנת המגרש דורשת מכם פעולת מחקר וחשיבה. זהו את האנשים הדרושים לכם, את הרשויות הרלוונטיות,את מקורות הידע… סמנו משאבים מכל התחומים שיכולים לקדם אתכם אל היעד! (משאבי ידע ועצות כדוגמת בלוג פיננסי זה, משאבים רגשיים כדוגמת חברים שיכולים לתמוך בכם כשקשה, משאבים כלכליים כגון כישרונות, רכוש שאפשר למכור ולעשות ממנו כסף, השקעות בקרנות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך, וכל מה שיכול להניב תשואה.)

בדוגמת הטיול הגדול, נוסף לדברים הכלליים שנאמרו לעיל, על החייל ללמוד את כללי המשחק של 2 מגרשים עיקריים הנוגעים ישירות לחלום שלו:

תעסוקה – האם יש לו כשרון שאפשר לתרגם לכסף? האם יש עבודות מתגמלות יותר בשוק? האם הוא יכול לייצר הכנסה פסיבית או עבודה מהבית? האם יש 2 משרות שהוא יכול לעבוד בהן במקביל? האם יכול להיות שהצבא העניק לו ניסיון תעסוקתי כלשהו שיכול להיות שווה כסף טוב באזרחות?

תיירות – השוואת מחירי טיסות בין כל חברות התעופה, יכול להיות ואף סביר שיהיה יותר משתלם בעבורו לטוס בחברה זרה ולאו דווקא במקומית. בחינת עלות המחיה בכל מדינה ומדינה במזרח בה הוא מתכנן לשהות, בחינת הוצאות נוספות בלתי צפויות שעלולות להתעורר, השוואת שירותי תיירות ומוצרי תיירות בין כל החברות שהוא יכול להגיע אליהם. תופתעו לגלות עד כמה אפשר להוזיל את המחיר. אם החייל הזה יעשה בדיקה טובה הוא יתחוור לגלות כיצד יעד כספי של 50,000 שח אפשר להוזיל במהירות ל30,000 שח! וכך חסכנו 20,000 שח שהם כ2 שנות לימוד באוניברסיטה…

החלומות שלכם צריכים שמישהו יגשים אותם.

עכשיו, כשהחלום שלכם רקם עור וגידים ואתם חדורי מוטיבציה ואופטימיות,חשוב לי לציין: לא. זה לא יהיה קל. יכול להיות שזה יהיה אפילו על גבול הבלתי אפשרי. יכול להיות שאתם תעשו הכל נכון ובאמת תהיו מוכנים לכל תרחיש ובכל זאת דברים יהיו קשים יותר משחשבתם! היכונו לקושי ברמה שאולי לא ציפיתם אליה בכלל. אך יותר מזה, היכונו למחויבות אמתית לחלומות שלכם ברמה בלתי ניתנת לשבירה. להקת green day הקדימה אותי ונגנה בשירה:   21 guns
"?Do you know what's worth fighting for, when it's not worth dying for "

אם אתם לא מרגישים מספיק מחויבים לחלומות שלכם, כנראה שעדיף שישארו במיטה.

מוזמנים להגיב, לשאול, להתייעץ ולשתף!

המאמר נכתב על ידי: עדן צעירי.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *