מה זה ריבית? ולמה זה מעניין אותי לעזאזל?

מי מאיתנו לא נתקל במושג ריבית? אני זוכר שהייתי בבית ספר וביקשתי מחבר שיקנה לי קולה כי שכחתי את הארנק והוא השיב "אין בעיה אחי, אבל זה יעלה לך בריבית".
כבר אז הבנתי שריבית יכולה להיות לפעמים לטובתי כאשר אני בצד ה"מלווה", אך יחד עם זאת יכולה להיות לרעתי כאשר אני בצד ה"לווה".
"בנק ישראל הותיר לפני זמן קצר את הריבית על כנה (0.1%)" – כך קראתי הבוקר בביזפורטל (אתר חדשות כלכלי למי שלא מכיר). רגע האם זה משפיע עליי? האם זה מעניין אותי בכלל? אז בואו וננסה לרדת קצת לעומק העניין.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, היא זו שצריכה להכריע בסופו של דבר מה יקרה לריבית בישראל. האם היא מחליטה שרירותית? וודאי שלא, אז בואו ננסה להכנס רגע לראש שלה.

כאשר מעלים את הריבית משמע השקל מתחזק. מה זה אומר שהשקל מתחזק? זה אומר שכאשר אשים את הכסף בבנק בפיקדון שקלי כזה או אחר ארוויח יותר ריבית מהבנק (במקרה זה אני המלווה והבנק הוא הלווה זה שנותן לי ריבית). האומנם? כאשר אני מלווה לבנק כסף, הבנק לא נשאר אדיש הרי הוא יחזיר לי בסוף תקופת ההלוואה את הקרן (הכסף שהלוויתי לו שבעצם שמתי בפיקדון למשל) + ריבית כלשהי על הכסף עבור הזמן שהשארתי אצלו את הכסף. מאין מגיע הכסף לריבית שהבנק נותן לי, הרי הבנק זה גוף עסקי למטרות רווח הוא ממש לא נותן לי כסף ללא תמורה. אז בעצם הבנק הוא מה שנקרא "מלווה בריבית". הוא לווה את הכסף מהלקוחות שלו ומוכר את הכסף הזה ללקוחות אחרים בריבית גבוהה יותר וכך הוא המרוויח הגדול בסיפור.

אז נחזור לבעיה של קרנית (נגידת בנק ישראל). היא צריכה להחליט אם להעלות או להוריד את ריבית בנק ישראל. אז אמרנו ריבית עולה, זה גורר שקל מתחזק. כאשר השקל מתחזק החיסכון בבנק גבוה יותר, ולכן משתלם לשים את הכסף בבנק. היבוא מתחזק כי הוא עובד עם מטבע שקל והיצוא נחלש כי הוא פועל עם מטבע חוץ למשל קונה בדולר, וכשהשקל מתחזק הדולר נחלש, והאינפלציה קטנה.
אינפלציה זה שם נרדף למדד המחירים לצרכן. זהו מדד שמחושב ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והוא בודק מחודש לחודש סל של מוצרים והשינוי במחיר בהם. ביניהם ניתן למצוא מזון, הנעלה, ביגוד, תחבורה, בריאות, אחזקת דירה, מזון וכו'.

כאשר הנגידה תחליט להוריד את הריבית מה שיקרה יהיה בדיוק הפוך. השקל נחלש כתוצאה מזה כי פחות משתלם לשים את הכסף בבנק (הריבית שנקבל עליו מהבנק תהיה נמוכה יותר). כלומר החיסכון ירד. ההשקעות יעלו כי לא תהיה אלטרנטיבת השקעה ולכן אנשים יחפשו להשקיע את הכסף שלהם במקומות אחרים כמו בורסה ונדלן (מה שקורה בשנים האחרונות בעקבות "סביבת ריבית אפסית"). האינפלציה תעלה, היבוא יחלש והיצוא יתחזק. ננסה להסביר את היצוא עם דוגמה מספרית: היצוא קונה בדולר ומקבל בשקל אם השקל היה,
3 ש"ח = דולר ועכשיו 4 ש"ח = דולר אזי משתלם ליצא. מדוע? כי אם היצוא קונה בדולר ודולר אחד שווה יותר שקל משמע שאם הוא קונה באותו מחיר כמו שקנה חודש קודם כאשר ימיר לשקלים יהיו לו יותר שקלים ביד. ולכן ליצואנים יהיה יותר כסף ויעסיקו יותר אנשים.

ולסיכום הכנתי משהו ויזואלי אם לא הצלחתם לעקוב, מה קורה כאשר ריבית בנק ישראל עולה ויורדת ואיך זה משפיע על המשק כולו ולבסוף עלינו הצרכנים.

בקיצור זו לא כול עבודתו של נגיד בנק ישראל, ופעם הבאה שאתם שומעים שריבית בנק ישראל עלתה, ירדה, נשארה בעינה תדעו שזה משפיע על כולנו ותיזכרו בפוסט הזה. לילה טוב ונתראה בפוסט הבא 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *