תכירו את המחירים..

תכירו את המחירים זו גישה שאימצתי לעצמי בשנים האחרונות. הגישה אומרת שאם אתם רוצים להיות צרכנים נבונים אתם חייבים להכיר את המחירים. למה אני מתכוון?

למשל בסופר, אנשים בוחרים לעשות קניות בכל מיני מקומות מכל מיני סיבות וזה בסדר. אחד יבחר בסופר הכי קרוב לו לבית, כי זה חוסך לו זמן, או כי הוא סתם מתעצל וזה בסדר גמור זה חלק מאיכות החיים עבור אותו אדם. למשל, אחד יבחר בסופר הכי זול כי הוא קונה הרבה דברים ומשתלם לו לנסוע רחוק יותר ואחר יעדיף לקנות ברשת המותאמת לצרכיו. אבל לא על זה אני מדבר, אני בטוח שכל אחד בוחר בעצמו איפה לעשות את הקניות שלו מהטעמים שנזכרו לעיל.

ובכן, למה אני מתכוון? כאשר אני הולך לסופר זה משהו שקורה חדשים לבקרים, זה יכול להיות פעם בשבוע, פעם בשבועיים, או אפילו כל מספר בודד של ימים. לכן כאשר אני בסופר אני חייב לעשות מאמץ מסוים כדי לחסוך. זה אומר שכשאני מסתכל על מוצר אני אבדוק מה המחיר ואנסה לזכור זאת לפעם הבאה גם, כי סביר להניח שמוצר שאתם קונים בסופר תשובו לקנות אותו שוב. אם בפעם הבאה שאגיע לסופר אראה את אותו המוצר עם המילה "מבצע" עליו – האם זה אומר שכדאי לקנות? יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. אז איך נדע? מי שמכיר את המחיר הקבוע של המוצר יכול לדעת בוודאות שאכן המוצר נמכר בעבר במחיר גבוה יותר, ולכן המבצע הוא אמיתי ובהנחה שאני יודע שאצרוך את המוצר שוב בעתיד, יכול להיות ששווה לי ל"נצל" את המבצע הזה ולקנות כמה יחידות של המוצר. למה חשוב לדעת אם המוצר באמת נמכר במחיר הזה בעבר? כאשר המוצר אותו אנו צורכים נמכר במחיר הזה, זה אומר שהיה לו ביקוש, ולכן הוא שווה את הכסף, כלומר היו עוד אנשים שצרכו אותו באותו המחיר וגם הם כנראה הפעילו שיקול דעת. אז מה אתה אומר בעצם, שכל פעם שנלך לסופר נלך עם טבלת אקסל ונעדכן מחירים? ממש לא! אני בסך הכל אומר שחשוב לפתח מודעות ולשים לב למחירים, אתם תופתעו לגלות שכשעושים את זה כמה פעמים נתחיל לזכור את המחירים בצורה אוטומטית.

אוקיי עכשיו הבנתי על מה אתה מדבר. רגע אבל רק בסופר צריך להשתמש בשיטת תכירו את המחירים? אז התשובה היא לא! כמעט בכל תחום שרוצים כדאי לאמץ שיטה זו, אז בואו ונראה עוד שני תחומים שאני מאוד אוהב שחובה, אבל חובה ליישם את השיטה הזאת! לפני שאסקור את שני התחומים חשוב לי לציין שאין לראות בפוסט זה המלצה כלשהי. אני כותב את הדרך חיים שלי והשיטות שעובדות עבורי. כמובן שכל אחד צריך לקחת מפה את מה שהוא מתחבר אליו ולהיוועץ בבעל מקצוע בשעת הצורך. וכעת נחזור לתחומים הנוספים בהם חשוב מאוד לפי  דעתי להשתמש בשיטת "תכירו את המחירים".

התחום הראשון הוא בורסה. אז לא ארחיב בפוסט זה מה זה בורסה את זה נשמור כבר לפוסט אחר. אך בקצרה למי שלא יודע, בורסה זה שוק לכל דבר יש שם קונים ויש מוכרים. מה שנסחר בבורסה זה בעיקר ניירות ערך מכל מיני סוגים. בתחום זה חשוב מאוד להכיר את המחירים. כאשר אני רוצה לקנות משהו בבורסה, אני יכול לקנות לפי כל מיני שיקולים, לפי ניתוח כלכלי (Fundamental Analysis) של החברה ולפי ניתוח טכני (כלומר לפי הגרף של אותה מניה למשל). חשוב להשתמש בשיטת "תכירו את המחירים" כי אם אני יודע שמחיר של מניה למשל הוא זול כי אני עוקב אחריה זמן מה, ואני מזהה בה פוטנציאל, יכול להיות שזה הזמן להכנס אליה. אם אזהה זאת לפני אנשים אחרים אקנה אותה כשהיא זולה וארוויח מהקניה של הבאים אחרי. אולם, יכול להיות שמחיר של מניה הוא זול כי היא פשוט לא מעניינת אף אחד, ובמקרה זה לא ארוויח כסף, אלא יכול להיות שאפסיד גם (אז חשוב להבחין בין שני המקרים הללו). כך או כך שיטת "תכירו את המחירים" יכולה רק להועיל לי.

כעת אסקור את התחום השני שאולי יהיה לחלק מהאנשים קל יותר להתחבר אליו והוא תחום הנדל"ן. זהו תחום שכולנו עוסקים בו כל הזמן, בין אם אנחנו מודעים לו ובין אם לא, ולכן חשוב לעשות זאת נכון. אם אנחנו שוכרים דירה אנחנו צריכים להכיר את מחירי השכירות באזור, כי יכול להיות שתתפנה דירה באזור בו אנו רוצים לגור שמאוד תמצא חן בעינינו ותהיה במחיר "מציאה". לכן חשוב מפעם לפעם לשאול חברים כמה הם משלמים שכירות באזור, ולהסתכל בקבוצות שונות. ככל שתדעו יותר מה הם מחירי השוק, תוכלו להגיב מהר יותר, כאשר תגיע ה"מציאה". תגובה מהירה היא חשובה –  קבלת החלטה מהירה הינה קריטית כאשר קיימת אופציה עתידית לשכירות בנכס מתחת למחיר השוק. באותו התחום יש גם את נושא הדירות למגורים.  אם איני שוכר דירה אלא קניתי דירה למגורים, כדאי לי לדעת מה המחירים באזור, כלומר בכמה דירות נמכרו באזור לאחרונה. למה אני אומר לדעת בכמה נמכרו? כי זה בדיוק כמו בדוגמה של הסופר שם רצינו לדעת בכמה נמכר מוצר כדי לדעת שאני עושה קניה חכמה. אבל רגע מה הבעיה פשוט להסתכל באתר רשות המיסים ולבדוק בכמה נמכרו דירות באזור? נכון להסתכל באתר רשות המיסים זה מעולה, אבל אם על כל דירה באזור נסתכל באתר זה יצרוך מאיתנו זמן רב, מה גם שיכול להיות שיבוא מישהו שכבר "מכיר את המחירים" באזור ויבין שהמחיר כדאי ויקנה את הדירה במקומינו. אני לא מבין מדוע מעניין אותי דירות באזור כאשר אני גר בדירה. אז באופן כללי זה לא אמור לעניין ברמה יומית, אבל יכול להיות שנרצה להשתדרג יום אחד ולהיות "משפרי דיור" ואז נרצה למכור את הדירה. מקרה נוסף של שימוש בשיטת "תכירו את המחירים" הוא כאשר אני רוצה לקנות דירה להשקעה. במקרה זה אני חייב להכיר את המחירים באזור בו אני מחפש לקנות דירה. כי כשתבוא מציאה יקפצו עליה הרבה אנשים ומי שלא יבין את הפוטנציאל ורק אז יתחיל לחקור, כלומר לא יהיה מספיק זריז יפסיד הזדמנות שאין לדעת מתי תחזור.

רגע רגע אני לא מבין אז אם כל היום אתעסק בלדעת את המחירים בכל דבר, לא יהיה לי פנאי לשום דבר אחר. אז שיטת "תכירו את המחירים" יכולה להיות שאתם יודעים את המחירים או שאתם משתמשים בבעל מקצוע, מתווך שאתם סומכים עליו, מלווה כלשהו שהוא מכיר את המחירים. אבל חשוב מאוד שתכירו את המחירים כדי לבצע עסקה נבונה, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין. כמובן שאני חושב שכדאי תמיד גם שתכירו בעצמכם את המחירים, אבל אין זה פסול ולפעמים מומלץ לקחת בעל מקצוע שעוסק בתחום ונושם את המחירים שיעזור לנו להגיע לקניה חכמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *