אז איפה הכסף – כאשר הילדים שלכם נפצעים?

כשמנהל האתר, ביקש ממני לכתוב מאמר אורח שעוסק בכספים שאנשים לא תמיד יודעים על קיומם, התלבטתי. היות ואינני מבין בייעוץ השקעות, במשכנתאות או בנדל"ן, תהיתי על מה אוכל לכתוב, כדי להביא לכם – הקוראים, ערך מוסף, וכפועל יוצא – מידע על כספים שמגיעים לכם. או אז, נזכרתי שיש נושא ספציפי שכעורך דין, אני מופתע לגלות על חוסר הידע שמאפיין הורים רבים, מכל המגזרים והמינים.

הידעתם שאם הילד שלכם נפצע, הוא זכאי לפיצויים משום שהוא מבוטח בפוליסת תאונות תלמידים 24 שעות ביממה?
אז זהו, שהורים רבים לא יודעים את העובדה הזו, ומופתעים לגלות זאת. רק כאשר הם מגלים זאת, הם לא פעם מצויים כבר בשלב מאוחר, ובחלוף שנים רבות, מה שרק מקשה על האפשרות למצות את זכותם. משכך, כדי להימנע מכך, אסביר במאמר שלהלן, את מאפייני הפוליסה, ואציג מספר עצות מועילות, שתסייענה לכם ההורים להיפרע מכוחה של הפוליסה.

פוליסת תאונות תלמידים:
חוק לימוד חובה, תש"ט-1949 מחייב את הרשות המקומית, וכן בתי ספר פרטיים, לערוך ביטוח תאונות אישיות לתלמידיו. מכאן, שבכל שנה, חברת ביטוח אחת או מספר חברות זוכות במכרז רחב היקף, בזכות לבטח את ילדכם. נכון לשנה זו, ולשנה שעברה, ישנה חברת ביטוח אחת, שמבטחת את כלל תלמידי ישראל והיא חברת הביטוח "איילון". יותר מכך, מוסד הלימודים מחויב להמציא לכל ההורים את הפוליסה, ואף ליידע את ההורים על קיומה.

התיישנות:
למרות שחברות הביטוח לא אוהבות ככלל לספר לכם את העובדה הזו, אני אעשה כן – דעו לכם כי הזכאות לפיצויים מכוחה של פוליסת תאונות התלמידים, כפופה לתקופת התיישנות קצרה של 3 שנים, אך הספירה של תקופת ההתיישנות תחל מהרגע שבו ילדכם יגיע לגיל 18.

הזכאות מכוחה של הפוליסה:
אומנם, פוליסת תאונות התלמידים היא פוליסה יחסית מצומצמת, אך במקרים של נכות צמיתה, היעדרות מבית הספר, וגם הוצאות רפואיות, ילדכם יהיה זכאי לפיצויים לרוב.

פיצויים גם מגורם העוולה:
הורים רבים, לא תמיד מודעים לכך שכאשר בנם נפגע, בין אם בשל אלימות, או בין אם בשל נפילה שנגרמה בשל מכשול, ייתכן ובנם זכאי לפיצויים גם מגורם שלישי, וזאת לא מכוחה של פוליסת תאונות התלמידים, אלא מכוח דיני הנזיקין הכללים.
למעשה, כאשר ילד נפגע באירוע תאונתי, ועומדת לו זכות תביעה ישירה נגד מזיק צד שלישי, הוא יכול לעשות זאת במקביל, למיצוי זכויותיו מכוחה של פוליסת תאונות התלמידים.

אני באמת צריך עורך דין כדי לקבל פיצויים מכוחה של פוליסת תאונות התלמידים?
אשיב על השאלה בדוגמא, בתור עורך דין עצמאי, אחד התיקים הראשונים שהגיעו למשרדי ממש לאחר פתיחתו, היה תיק של ילד בן 18, אשר נפצע בשל מכשול שהיה בשטח בית הספר. הוא נפגע בשיניו, ובכתף. האירוע עצמו התרחש בשנת 2009, ולאחר האירוע הוצע על ידי חברת הביטוח לאמו של הלקוח, פיצוי מינורי של 900 ₪.
כאשר הלקוח הגיע למשרדנו, 10 שנים לאחר האירוע, כאשר הוא כבר בגיר, הוא קיבל פיצויים רק מכוחה של פוליסת תאונות התלמידים, בסך 25,000 ₪.
עתה, חשוב לי להדגיש כי אינני מזכיר את הדברים לשם פרסום, אלא שזו האמת, וזהו ההבדל בין ייצוג משפטי, לבין התנהלות עצמאית. כך "שעצמאית", תמיד אפשר להתנהל, אבל לרוב, הסיכוי הגבוה יותר הוא שבאמצעות סיוע משפטי, התוצאות תהיינה גבוהות בהרבה.

לסיכום – אז איפה הכסף?
הכסף שלכם, בתור הורים, וגם בתור ילדים, נמצא בין היתר אצל חברות הביטוח. אם ילדכם נפגע באירוע תאונתי, הוא יהיה ככלל זכאי לפיצויים משום שהוא מבוטח בביטוח תאונות תלמידים. זכאותו, ועצם קבלת הפיצוי, יכולה לסייע לכם ההורים, וגם לילדכם. אז הנה עוד דוגמא קטנה וצנועה, למקומות שבהם כספכם נמצא, למרות שלא כולכם ידעתם עליו.

המחבר הוא עורך דין בתחום דיני הנזיקין והביטוח, מחבר הספר "ביטוח תאונות תלמידים הלכה למעשה" (הוצאת אוצר המשפט – ינואר 2017), וכן מחבר הספר "דיני אתיקה לעורכי דין – הלכה למעשה" (עתיד לצאת לאור בחודש ינואר 2018, בהוצאת אוצר המשפט), הכותב הוא גם בעלים ושותף מייסד של משרד עורכי הדין "אשכנזי – נג'אר".

3 Replies to “אז איפה הכסף – כאשר הילדים שלכם נפצעים?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *